WARUNKI UCZESTNICTWA W IMPREZIE TURYSTYCZNEJ
organizowanej przez
Toko Travel Robert Pruszek w Słupsku
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
Organizatorem turystyki jest TOKO TRAVEL ROBERT PRUSZEK z siedzibą w Słupsku ul. Stary Rynek 7 lok. 19, oznaczony NIP 8391557655, REGON 771324317, wpisany do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki Przedsiębiorców Ułatwiających Nabywanie Powiązanych Usług Turystycznych pod nr ewidencyjnym 36667 (nr wpisu do rejestru: 899) zwany w dalszej części
„Organizatorem”.
Organizator oświadcza, że:
– posiada zabezpieczenie finansowe ustanowione na wypadek niewypłacalności w postaci umowy ubezpieczenia na rzecz podróżnych zawartej z TU EUROPA, ul. Gwiaździsta 32, 53-413, https://tueuropa.pl/kontakt.htm
– dokonuje terminowo i w należnej wysokości wpłat do Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego i Turystycznego Funduszu Pomocowego.
Organizator zobowiązuje się do zorganizowania imprezy turystycznej wskazanej w Dowodzie/Potwierdzeniu Rezerwacji na podanych poniżej warunkach:
II. ZAWARCIE UMOWY
1. Umowę o udział w imprezie turystycznej (zwaną dalej umową) z Organizatorem może zawrzeć osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, zwana dalej Podróżnym (lub Zgłaszającym lub Zamawiającym). Podróżny zawiera umowę z Organizatorem w imieniu własnym na swoją rzecz oraz na rzecz innych, wskazanych przez siebie osób uprawnionych do odbycia podróży zwanych dalej Uczestnikami. Zawierając umowę w imieniu i na rzecz Uczestników, Podróżny oświadcza, że został do tego przez Uczestników upoważniony. Obowiązki i prawa Uczestnika określone w niniejszych warunkach odnoszą się także odpowiednio
do Podróżnego (niezależnie od innych praw i obowiązków przysługujących wyłącznie Podróżnemu). Podróżny odpowiada wobec Organizatora za wykonanie umowy przez wszystkich wskazanych w niej Uczestników. Podróżny odpowiada także wobec Organizatora za niewykonanie obowiązków określonych w ust. 4 (poinformowanie Uczestników).
2. Przed zawarciem umowy Organizator udziela Podróżnemu szczegółowych informacji na temat wybranej imprezy, przedstawia treść warunków uczestnictwa – umowy oraz przekazuje tzw. standardowy formularz informacyjny odpowiedni do sposobu zawarcia umowy, a także warunki ubezpieczenia
3. W chwili zawarcia umowy lub niezwłocznie po jej zawarciu Organizator udostępnia Podróżnemu na trwałym nośniku kopię tej umowy lub potwierdzenie jej zawarcia.
4. W przypadku zawierania umowy na rzecz Uczestników, Podróżny jest zobowiązany do przekazania Uczestnikom wszystkich informacji wymienionych w ust. 2 i 3, w tym w szczególności o ubezpieczeniach zawieranych przez Podróżnego na rzecz innych Uczestników (p. V) oraz o ochronie danych osobowych (p. XI). Uczestnik, na rzecz którego Podróżny zawarł umowę, nie może powoływać się na nieznajomość warunków umowy, o ile warunki te zostały przez Organizatora przedstawione Podróżnemu i przez niego przyjęte
5. Wszelka korespondencja i wymiana informacji pomiędzy Uczestnikami a Organizatorem odbywa się za pośrednictwem Podróżnego na wskazany przez niego w umowie adres mailowy i dane kontaktowe. Przyjmuje się, że wysłanie przez Organizatora pisma lub informacji na adres mailowy wskazany przez Podróżnego jest równoznaczne z doręczeniem pisma (przekazaniem informacji). Za nieprzekazanie informacji Uczestnikom przez Podróżnego Organizator nie ponosi odpowiedzialności. Postanowienia niniejszego punktu stosuje się odpowiednio do umów ubezpieczenia i informacji o ochronie danych osobowych.
6. W celu zawarcia umowy, Podróżny dokonuje rezerwacji u Organizatora osobiście, telefonicznie, przez Internet lub za pośrednictwem agenta turystycznego i zobowiązuje się do :
a) podpisania warunków uczestnictwa – umowy,
b) dokonania pełnej wpłaty za zarezerwowane świadczenia za wszystkich Uczestników wymienionych w Dowodzie/Potwierdzeniu Rezerwacji,
c) wskazania właściwych, zgodnych z dokumentami tożsamości danych adresowych Podróżnego oraz danych osobowych wszystkich Uczestników.
7. W przypadku samodzielnego wyjazdu na imprezę turystyczną osób niepełnoletnich, przy rezerwacji wymagana jest poświadczona
notarialnie zgoda rodziców lub prawnych opiekunów. Organizator może odmówić zawarcia umowy, gdy Uczestnikiem ma być osoba niepełnoletnia podróżująca bez opieki osoby dorosłej. W przypadku zawarcia umowy na rzecz niepełnoletniego Uczestnika podróżującego bez opieki osoby dorosłej, konieczne jest wskazanie danych kontaktowych do niepełnoletniego Uczestnika oraz do jego opiekuna.
8. W przypadku wyjazdu na imprezę osób o ograniczonej sprawności ruchowej przy rezerwacji wymagane jest sprawdzenie dostępności, bądź możliwości dostosowania usług do potrzeb Uczestnika. Informacje takie Organizator sprawdzi na wniosek Podróżnego, a w przypadku ich potwierdzenia stosowne ustalenia zostaną zawarte w Dowodzie/Potwierdzeniu Rezerwacji. Organizator może odmówić zawarcia umowy w przypadku niemożliwości spełnienia specjalnych wymagań Uczestnika.
9. Zamówioną imprezę Organizator potwierdzi Podróżnemu w ciągu 48 godzin od chwili założenia rezerwacji, a w przypadku rezerwacji założonej w piątki po godz. 14.00, w soboty, niedziele i święta – w ciągu 72 godzin. W przypadku, gdy Organizator nie potwierdzi rezerwacji lub przekroczy termin potwierdzenia, Podróżnemu przysługuje prawo do rezygnacji z imprezy i zwrotu wpłaty, albo prawo do wyboru propozycji alternatywnej.
10. Umowa z Organizatorem zostaje zawarta z chwilą wystawienia przez Organizatora ostatecznego Dowodu/Potwierdzenia Rezerwacji, w którym wskazane są wszystkie zarezerwowane świadczenia oraz istotne dane imprezy. Niezwłocznie po jego otrzymaniu Podróżny zobowiązany jest sprawdzić poprawność zawartych w nim danych oraz zgodność ze złożonym zamówieniem, a
w przypadku stwierdzenia niezgodności natychmiast poinformować Organizatora.
11. Dowód/Potwierdzenie Rezerwacji, niniejsze warunki uczestnictwa, warunki ubezpieczenia oraz opis imprezy są integralnymi częściami umowy.
12. Wszelkie zmiany i ewentualne odstąpienie od umowy muszą być zgłoszone przez Podróżnego na trwałym nośniku, z zastrzeżeniem ust. 5. W przypadku odstąpienia od umowy, ewentualny zwrot dokonanej wpłaty zostanie przekazany Podróżnemu.
13. Realizacja imprezy turystycznej uzależniona jest od następującej liczby zgłoszeń: 20 osoby chętne do uczestnictwa w imprezie pobytowej z celebryta, 6 chętnych do uczestnictwa w imprezie objazdowej, 12 chętnych do uczestnictwa w imprezie z sesją zdjęciową. W przypadku mniejszej liczby zgłoszeń Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania imprezy, o czym poinformuje
Podróżnego na piśmie nie później niż na:
a) 20 dni przed rozpoczęciem imprezy trwającej ponad 6 dni,
b) 7 dni przed rozpoczęciem imprezy trwającej 2-6 dni,
c) 48 godzin przed rozpoczęciem imprezy trwającej krócej niż 2 dni.
14. Imprezy pobytowe mają z reguły charakter imprez indywidualnych, natomiast imprezy objazdowe, tj. imprezy z programem zwiedzania, realizowane są najczęściej w grupach o liczebności ok. 6 – 14 osób. Na życzenie Podróżnego możliwe jest zorganizowanie wyjazdu dla grupy na imprezę pobytową, a także realizacja imprezy objazdowej dla jednej, bądź kilku osób.
15. Skróty dotyczące zakresu dziennego wyżywienia oznaczają odpowiednio: BB – 1 posiłek, tj. śniadanie; HB – 2 posiłki, tj. śniadanie i obiadokolacja; FB – 3 posiłki, tj. śniadanie, lunch i obiadokolacja; All Inclusive (AI) – śniadanie, lunch i obiadokolacja, a także napoje i przekąski dostępne pomiędzy posiłkami zgodnie z ofertą wybranego hotelu. W trakcie pobytów tygodniowych Organizator
gwarantuje co najmniej 6 pełnych cykli wyżywienia, tzn. 6 śniadań w opcji BB; 6 śniadań i obiadokolacji w opcji HB; 6 śniadań, lunch’ów i obiadokolacji w opcji FB oraz All Inclusive. Analogicznie w trakcie pobytów dwutygodniowych Organizator gwarantuje co najmniej 13 pełnych cykli wyżywienia. Pierwszego i ostatniego dnia pobytu otrzymanie poszczególnych świadczeń uzależnione jest od godzin przylotu i wylotu.
16. Podane w Dowodzie/Potwierdzeniu Rezerwacji daty rozpoczęcia i zakończenia imprezy są przybliżone, o ścisłej dacie zostanie Podróżny poinformowany niezwłocznie po ustaleniu rozkładu lotu.
17. Impreza rozpoczyna się w dniu wylotu/wyjazdu na imprezę i kończy w dniu przylotu/przyjazdu z imprezy. Dzień rozpoczęcia imprezy przeznaczony jest na transport do miejsca docelowego. Doba hotelowa zwyczajowo zaczyna się o godz. 14:00, a kończy o godz. 10:00. W dniu wyjazdu, niezależnie od godziny wylotu należy opuścić pokój przed upływem doby hotelowej.
18. Przed rozpoczęciem imprezy turystycznej Organizator dostarcza Podróżnemu niezbędne dokumenty podróży. Niezwłocznie po ich otrzymaniu Podróżny zobowiązany jest sprawdzić poprawność zawartych w nich danych oraz zgodność ze złożonym zamówieniem, a w przypadku stwierdzenia niezgodności natychmiast poinformować Organizatora.
19. Ogólne informacje o obowiązujących przepisach paszportowych znajdują się na stronie https://obywatel.gov.pl Jeśli wyjazd do określonego miejsca docelowego wiąże się z koniecznością posiadania wizy, ogólne informacje na temat wymagań wizowych znajdują się w opisie imprezy. Ogólne informacje o przepisach wizowych, sanitarnych, zdrowotnych i innych przepisach wjazdowych
dotyczących poszczególnych krajów docelowych znajdują na stronie https://polakzagranica.msz.gov.pl oraz w opisie poszczególnych
imprez. Informacje na temat sytuacji epidemiologicznej (Covid-19) znajdują w opisie poszczególnych imprez.
20. Jeżeli skorzystanie przez Uczestników z niektórych usług turystycznych w ramach imprezy zależy od skutecznej komunikacji ustnej, odpowiednia informacja na temat wymagań językowych znajduje się w opisie imprezy
III. CENA IMPREZY
Ceny imprez turystycznych oraz świadczeń dodatkowych podanych w ofercie Organizatora są w walucie USD lub EUR natomiast w walucie PLN ustalone są na podstawie obowiązujących cen, opłat, podatków, kursów sprzedaży walut NBP z dnia poprzedzającego wystawienie dokumentu.
1. Cena imprezy turystycznej obejmuje świadczenia zawarte w Dowodzie/Potwierdzeniu Rezerwacji.
2. Podróżny we własnym zakresie ponosi koszty wiz, szczepień ochronnych, dodatkowych ubezpieczeń, dodatkowych atrakcji hotelowych, dodatkowych opłat wjazdowych, wyjazdowych, chyba że Organizator informuje w swoich materiałach o możliwości dodatkowej rezerwacji tych usług. Szczegółowe informacje o świadczeniach zawartych w cenie imprezy podane są w ofercie Organizatora.
3. Kalkulacji ceny imprezy Organizator dokonuje w oparciu o zakwaterowanie jednej osoby w pokoju dwuosobowym lub wieloosobowym, chyba że zaznaczono inaczej. Oddzielnie przedstawione są ceny dla dzieci do lat 2, a także ceny bądź rabaty dla osób zakwaterowanych na dostawkach.
IV. WARUNKI PŁATNOŚCI
1. Płatności za imprezy turystyczne można dokonać:
a) przelewem na następujące konto bankowe Organizatora:
Bank Millennium :
Konto : PLN – 15 1160 2202 0000 0005 4660 1936
Konto : USD – 42 1160 2202 0000 00005 4660 2032
Konto : EUR – 73 1160 2202 0000 0005 4660 3317,
b) gotówką po wcześniejszym uzgodnieniu,
c) przelew internetowy online – płatność w walucie PLN/USD/EUR, wybór metody płatności w postaci przelewu internetowego umożliwia natychmiastowe potwierdzenie zawarcia Umowy.
2. W przypadku rezerwacji imprezy na więcej niż 30 dni przed jej rozpoczęciem, Podróżny jest zobowiązany do wpłaty zaliczki (przedpłaty) w wysokości 30% wartości imprezy. Zaliczka płatna jest w chwili zawarcia umowy. Pełna wpłata za imprezę jest wymagana najpóźniej na 30 dni przed jej rozpoczęciem.
3. W przypadku rezerwacji na 30 i mniej dni przed rozpoczęciem imprezy turystycznej, pełnej wpłaty należy dokonać w dniu zawarcia umowy.
4. Strony umowy mogą ustalić w odrębnym dokumencie inny sposób i terminy płatności niż określone w ust. 1-3.
5. Jeżeli Podróżny dokona wpłaty na konto Organizatora za rezerwację założoną na mniej niż 7 dni roboczych przed rozpoczęciem imprezy, wówczas w dniu zawarcia umowy lub dniu następnym, ale nie później niż w dniu rozpoczęcia imprezy należy dostarczyć do Organizatora bankowe potwierdzenie przelewu
6. Za skuteczną zapłatę uznaje się wpływ środków na konto Organizatora.
7. Jeżeli warunki określone w ust. 1-6 nie zostaną przez Podróżnego spełnione, przyjmuje się, że Podróżny odstąpił od umowy, p. IX stosuje się odpowiednio.
V. UBEZPIECZENIA
1. Każdy Uczestnik zagranicznej imprezy turystycznej wymieniony w Dowodzie/Potwierdzeniu Rezerwacji Organizatora objęty jest obowiązkowym ubezpieczeniem kosztów leczenia (KL) i następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) w wariancie Podstawowym zgodnie z zawartą przez Organizatora (Ubezpieczającego) z TU Europa S.A. z siedzibą we Wrocławiu przy ul. Gwiaździstej 62 (Ubezpieczyciela), na podstawie Ogólnych Warunków Ubezpieczenia podróżnego dla Klientów TOKO TRAVEL ROBERT PRUSZEK
(OWU). Koszt ubezpieczenia podróżnego w wariancie Podstawowym wliczony jest w cenę imprezy.
2. Przedmiotem ubezpieczenia w wariancie Podstawowym są koszty leczenia i transportu (KL) oraz Pomoc w podróży z sumą ubezpieczenia 15 000 EUR oraz następstwa nieszczęśliwych wypadków (NNW) z sumą ubezpieczenia 3 000 EUR. Ubezpieczyciel w wariancie Podstawowym nie ponosi odpowiedzialności, jeśli zdarzenie ubezpieczeniowe nastąpi wskutek m.in. chorób przewlekłych, zachorowania na Covid-19, spożycia alkoholu. Z zakresu ubezpieczenia wyłączone są także choroby psychiczne, szkody wynikające z zażycia środków odurzających, szkody będące następstwem uprawiania sportów wysokiego ryzyka, ekstremalnych i wyczynowych, aktywnego uczestnictwa w działaniach wojennych i aktach terroru, a także sytuacje, gdy Uczestnik w momencie zawarcia Umowy uczestnictwa posiada przeciwwskazania lekarskie do podróży.
3. Aby podróżny miał zapewnioną ochronę ubezpieczeniową na wypadek zachorowania na Covid-19, nasilenia chorób przewlekłych (np. cukrzyca, astma, choroby układu krążenia, nowotwór itp.), zdarzeń powstałych pod wpływem alkoholu.
a) konieczny jest zakup ubezpieczenia w wariancie VIP lub THE BEST. Wariant VIP obejmuje koszty leczenia, ratownictwa i transportu oraz pomoc w podróży (KL) z sumą ubezpieczenia 100.000 EUR, następstwa nieszczęśliwych wypadków (NNW) z sumą ubezpieczenia 10.000 EUR, ubezpieczenie bagażu z sumą ubezpieczenia 1.000 EUR oraz odpowiedzialność cywilną w życiu prywatnym (100.000 EUR – szkody na osobie i 20.000 EUR – szkody na mieniu), ochrona osób pod wpływem alkoholu. Wariant THE BEST obejmuje koszty leczenia, ratownictwa i transportu oraz pomoc w podróży (KL) z sumą ubezpieczenia 100.000 EUR, następstwa nieszczęśliwych wypadków (NNW) z sumą ubezpieczenia 10.000 EUR, utratę lub uszkodzenie bagażu z sumą ubezpieczenia 1.000 EUR oraz odpowiedzialność cywilną w życiu prywatnym (100.000 EUR szkody na osobie i 20.000 EUR – szkody na mieniu), ochrona osób pod wpływem alkoholu, uprawianie sportów wysokiego ryzyka.
4. Jeżeli Uczestnicy zamierzają podczas podróży zagranicznej amatorsko uprawiać sporty wysokiego ryzyka, takie jak np. nurkowanie z aparatem powietrznym, surfing, windsurfing, kitesurfing, wspinaczka górska, jazda konna, narciarstwo, snowboard lub wędrówki po górach powyżej 3.000 m n.p.m., konieczne jest rozszerzenie zakresu ubezpieczenia o amatorskie uprawianie sportów wysokiego
ryzyka. Ubezpieczenie w wariancie Podstawowym ich nie obejmuje.
5. Podróżujący może zapewnić sobie ochronę poniesionych na wycieczkę kosztów na wypadek sytuacji, które uniemożliwią mu udział w wyjeździe, jeśli kupi ubezpieczenie Kosztów rezygnacji lub przerwania wycieczki. Umożliwia ono odzyskanie wpłaconych na wycieczkę pieniędzy, gdy nie będzie można wyjechać albo trzeba będzie przerwać wyjazd z ważnej przyczyny życiowej. Powody, które uprawniają do odzyskania kosztów w związku z odwołaniem lub przerwaniem wycieczki to, m.in. nagła choroba, nieszczęśliwy wypadek, śmierć osoby bliskiej, następstwa choroby przewlekłej, szkoda w mieniu powstała w wyniku działania zdarzenia losowego, utrata pracy, komplikacje związane z ciążą, przedwczesny poród (przed 32 tygodniem ciąży). Jeśli uczestnicy lub osoby im bliskie chorują przewlekle lub obawiają się zachorowania na Covid-19, które uniemożliwi udział w wycieczce – konieczne jest rozszerzenie zakresu ubezpieczenia o nasilenie chorób przewlekłych i/lub nagłe zachorowanie na Covid-19. Ubezpieczenie kosztów rezygnacji można kupić w terminie do 10 dni od zakupu wycieczki – jeśli do wyjazdu jest więcej niż 30 dni, a jeśli wycieczka rozpoczyna się za mniej niż 30
dni – wyłącznie w dniu jej zakupu.
6. Szczegółowe informacje na temat zakresu ubezpieczenia znajdują się w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia podróżnego dla Klientów TOKO TRAVEL ROBERT PRUSZEK., które przekazane zostały Państwu przed zawarciem Umowy uczestnictwa oraz dostępne są na stronie: www.tokotravel.pl/dokumenty/ubezpieczenia.
7. W przypadku wystąpienia zdarzenia objętego zakresem ubezpieczenia kosztów leczenia należy kontaktować się z Centrum Pomocy pod nr tel. +48 71 36 92 887 lub mailowo pod adresem bok@tueropa.pl.
8. Organizator ma prawo do zmiany oferowanego ubezpieczenia. W takim przypadku Organizator jest zobowiązany poinformować Podróżnego o tej zmianie, podając nazwę nowego ubezpieczyciela i nowe warunki ubezpieczenia.
VI. ZMIANA WARUNKÓW, ROZWIĄZANIE UMOWY
1. Organizator zastrzega, że po zawarciu umowy może jednostronnie podwyższyć cenę imprezy, o ile podwyższenie ceny jest wyłącznie bezpośrednim skutkiem zmiany:
a) ceny przewozów pasażerskich wynikających ze zmiany kosztów paliwa lub innych źródeł zasilania,
b) wysokości podatków lub opłat od usług turystycznych objętych umową, nałożonych przez podmioty, które nie biorą bezpośredniego udziału w realizacji imprezy turystycznej, w tym podatków turystycznych, opłat lotniskowych lub opłaty za wejście na pokład i zejście na ląd w portach oraz na lotniskach,
c) kursów walut mających znaczenie dla danej imprezy turystycznej.
Cena nie może zostać podwyższona w okresie 20 dni przed datą rozpoczęcia imprezy turystycznej. Organizator powiadomi Podróżnego na trwałym nośniku w sposób jasny i zrozumiały o zmianie ceny oraz uzasadni podwyżkę i wskaże sposób jej obliczenia.
2. Podróżny ma prawo do obniżki ceny imprezy odpowiadającej obniżeniu kosztów, o których mowa w ust. 1 a-c, które nastąpiło po zawarciu umowy, a przed rozpoczęciem imprezy. W przypadku obniżenia ceny Organizator może odliczyć od zwrotu należnego Podróżnemu rzeczywiste koszty obsługi.
3. Organizator zastrzega, że przed rozpoczęciem imprezy turystycznej może dokonać jednostronnie zmiany warunków umowy także w przypadku, gdy zmiana jest nieznaczna, a Organizator poinformuje Podróżnego o zmianie w sposób jasny, zrozumiały i widoczny, na trwałym nośniku.
4. Jeżeli Organizator przed rozpoczęciem imprezy:
4.1 jest zmuszony zmienić główne właściwości usług turystycznych lub
4.2 nie może spełnić specjalnych wymagań, o których Podróżny powiadomił Organizatora i na które strony umowy wyraziły zgodę, lub proponuje podwyższenie ceny przekraczające 8% całkowitej ceny imprezy zgodnie z zasadami opisanymi w ust. 1 niezwłocznie powiadamia o tym Podróżnego na trwałym nośniku. Organizator może jednocześnie zaoferować Podróżnemu
zastępczą imprezę turystyczną, w miarę możliwości o tej samej lub wyższej jakości. W powiadomieniu Organizator w sposób jasny, zrozumiały i widoczny informuje Podróżnego o:
a) zmianach warunków umowy oraz o ewentualnym wpływie tych zmian na cenę;
b) rozsądnym terminie, w którym Podróżny poinformuje Organizatora o swojej decyzji;
c) odstąpieniu od umowy za zwrotem wszystkich wniesionych wpłat i bez obowiązku wniesienia opłaty za odstąpienie w przypadku braku odpowiedzi Podróżnego w wyznaczonym terminie;
d) zastępczej imprezie turystycznej oraz jej cenie, jeśli jest oferowana.
5. Podróżny w terminie wyznaczonym przez Organizatora informuje go, że:
a) przyjmuje proponowaną zmianę umowy, albo
b) odstępuje od umowy za zwrotem wszystkich wniesionych wpłat i bez obowiązku wniesienia opłaty za odstąpienie, albo
c) odstępuje od umowy oraz przyjmuje zastępczą imprezę turystyczną.
6. Jeżeli zmiany umowy lub zastępcza impreza turystyczna, prowadzą do obniżenia jakości lub kosztów imprezy, Podróżny jest uprawniony do odpowiedniego obniżenia ceny.
7. Organizator może rozwiązać umowę i dokonać Podróżnemu pełnego zwrotu wpłat dokonanych z tytułu imprezy, bez dodatkowego odszkodowania lub zadośćuczynienia, jeżeli:
a) liczba osób, które zgłosiły się do udziału w imprezie, jest mniejsza niż minimalna podana w umowie, a Organizator powiadomił Podróżnego o rozwiązaniu umowy w terminie określonym w p. II.13, lub
b) Organizator nie może zrealizować umowy z powodu nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności i powiadomił Podróżnego o rozwiązaniu umowy niezwłocznie przez rozpoczęciem imprezy turystycznej.
8. W przypadku gdy umowa zostanie rozwiązana w trybie określonym w ust. 6 lit. b oraz ust. 8 lit. a i b, Organizator nie później niż w terminie 14 dni od dnia rozwiązania umowy zwróci wpłaty dokonane przez Podróżnego. Zwrot składki z tytułu ubezpieczenia Kosztów rezygnacji lub przerwania wycieczki następuje w takim przypadku na zasadach zgodnych z warunkami ubezpieczenia.
VII. OBOWIĄZKI I ODPOWIEDZIALNOŚĆ PODRÓŻNEGO I UCZESTNIKA
1. Każdy z Uczestników imprezy turystycznej zobowiązany jest do:
a) posiadania wymaganych dokumentów podróży:
– paszportu lub dowodu osobistego,
– aktualnej wizy, jeżeli jej posiadanie jest wymagane przez przepisy w kraju docelowym oraz krajach tranzytowych. Informacji
o obowiązku wizowym udziela Podróżnemu Organizator przed zawarciem umowy. Organizator nie jest zobowiązany do zapewnienia Uczestnikowi wizy lub do pomocy w jej uzyskaniu chyba, że stanowią o tym indywidualne warunki imprezy.
Obcokrajowcy oraz osoby z kilkoma obywatelstwami są zobowiązane do zasięgnięcia informacji na temat swojego obowiązku
wizowego oraz uzyskania właściwej wizy w ambasadzie lub konsulacie swojego kraju,
– Dowodu/Potwierdzenia Rezerwacji wydanego przez Organizatora,
– pozostałych dokumentów umożliwiających wjazd do danego kraju (w tym dotyczących osób nieletnich)
b) natychmiastowego zgłoszenia Organizatorowi zmian danych adresowych i osobowych wskazanych w dokumentach tożsamości,
c) posiadania wymaganych szczepień ochronnych. Informacje o wymaganych szczepieniach Podróżny uzyska przed zawarciem umowy,
d) potwierdzenia na 2 dni przed wylotem aktualnej godziny i miejsca zbiórki na przelot do miejsca docelowego. Potwierdzenia należy dokonać kontaktując się z Organizatorem,
e) zgłoszenia się w dniu wylotu na odprawę na lotnisku na co najmniej 2 godziny przed planowaną godziną wylotu, chyba że w Dowodzie/Potwierdzeniu Rezerwacji podano inaczej,
f) potwierdzenia na co najmniej 2 dni przed wylotem godziny i miejsca zbiórki na lot powrotny do kraju. Potwierdzenia można dokonać kontaktując się z Organizatorem.
2. Jeżeli Podróżny lub Uczestnik imprezy ze swojej winy wyrządził szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia. Działanie, zaniechanie Podróżnego (Uczestnika imprezy) sprzeczne z przepisami prawa lub zasadami współżycia społecznego nie jest uważane za wykonywanie prawa i nie korzysta z ochrony.
3. Jeżeli w trakcie przelotu miało miejsce zaginięcie lub uszkodzenie bagażu, Podróżny powinien niezwłocznie zgłosić to przedstawicielowi przewoźnika na lotnisku i wypełnić protokół zaginięcia lub uszkodzenia bagażu. Jedynie ten dokument wraz z kwitem bagażowym i kartą pokładową stanowią podstawę do roszczeń o odszkodowanie od linii lotniczych lub towarzystwa ubezpieczeniowego.
VIII. OBOWIĄZKI I ODPOWIEDZIALNOŚĆ ORGANIZATORA
1. Organizator jest odpowiedzialny za należyte wykonanie wszystkich usług turystycznych objętych umową.
2. W przypadku zakupu imprezy turystycznej u jednego z agentów Organizatora, odpowiedzialność za realizację imprezy ponosi całkowicie Organizator.
3. Organizator jest obowiązany do udzielenia niezwłocznie odpowiedniej pomocy Podróżnemu, który znalazł się w trudnej sytuacji.
Powyższe dotyczy także przypadku gdy niemożliwe jest zapewnienie powrotu Podróżnego do kraju zgodnie z umową z powodu nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności – wówczas Organizator ponosi koszty niezbędnego zakwaterowania Podróżnego, w miarę możliwości o kategorii równoważnej do określonej w umowie, przez okres do 3 nocy. Pomoc polega w szczególności na udzieleniu odpowiednich informacji dotyczących świadczeń zdrowotnych, władz lokalnych oraz pomocy konsularnej, a także na udzieleniu Podróżnemu pomocy w skorzystaniu ze środków porozumiewania się na odległość, w tym ze środków komunikacji elektronicznej oraz w skorzystaniu ze świadczeń zastępczych, o których mowa w p. X. 3. Organizator może żądać opłaty z tytułu udzielenia pomocy, jeżeli trudna sytuacja powstała z wyłącznej winy umyślnej Podróżnego lub w wyniku jego rażącego niedbalstwa. Wysokość opłaty nie może przewyższać rzeczywistych kosztów poniesionych przez Organizatora.
4. Organizator nie ma wpływu na opóźnienia samolotów spowodowane wystąpieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich możliwych środków takich jak: złe warunki meteorologiczne, zagrożenie bezpieczeństwa, strajki.
IX. PRZENIESIENIE UPRAWNIEŃ, ODSTĄPIENIE OD UMOWY (REZYGNACJA), ZMIANA
1. Podróżny może bez zgody Organizatora przenieść na osobę, spełniającą warunki udziału w imprezie turystycznej, wszystkie przysługujące Podróżnemu lub Uczestnikowi z tytułu umowy uprawnienia, jeżeli jednocześnie osoba ta przejmuje wynikające z tej umowy obowiązki, a Podróżny zawiadomi o tym Organizatora na trwałym nośniku nie później niż 7 dni przed rozpoczęciem imprezy. Jeżeli przeniesienie uprawnień i przejęcie obowiązków będzie wiązać się dla Organizatora z dodatkowymi kosztami, żądając ich zapłaty ma on obowiązek wykazać je Podróżnemu. Koszty te muszą być zasadne i nie mogą przekraczać rzeczywistych kosztów poniesionych przez Organizatora na skutek przeniesienia umowy.
2. Podróżny (lub Uczestnik) może odstąpić od umowy (tj. zrezygnować z udziału w imprezie turystycznej) w każdym czasie przed rozpoczęciem imprezy za stosowną opłatą za odstąpienie od umowy na rzecz Organizatora, zwaną potocznie opłatą za rezygnację lub kosztem rezygnacji. Wysokość opłaty za odstąpienie od umowy odpowiada cenie imprezy pomniejszonej o zaoszczędzone koszty lub
wpływy z alternatywnego wykorzystania danych usług turystycznych. Opłata ta podlega potrąceniu z wpłaty dokonanej przez Podróżnego. W przypadku, gdy wpłacona przez Podróżnego zaliczka jest niższa niż wysokość opłaty za odstąpienie, Podróżny zobowiązany jest do dopłaty różnicy.
3. Za odstąpienie od umowy (rezygnację) traktuje się także: odwołanie udziału w imprezie, niestawienie się w miejscu rozpoczęcia imprezy, jak i niezapłacenie w terminie określonym w umowie ceny imprezy lub jej części. Opłatę za odstąpienie (ust. 2) stosuje się odpowiednio.
4. Za dokonanie anulacji lub zmiany w potwierdzonej rezerwacji Organizator doliczy, tytułem poniesionych przez siebie kosztów obsługi, opłatę w wysokości 200 zł za każdego Uczestnika, którego dotyczy zmiana lub rezygnacja.
5. Podróżny może wykupić ubezpieczenie kosztów rezygnacji z uczestnictwa w imprezie turystycznej – szczegóły w p. V.5.
6. Podróżny może odstąpić od umowy przed rozpoczęciem imprezy bez ponoszenia opłaty za odstąpienie w przypadku wystąpienia nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności występujących w miejscu docelowym lub jego najbliższym sąsiedztwie, które mają znaczący wpływ na realizację imprezy lub przewóz podróżnych do miejsca docelowego. Podróżny może żądać wyłącznie zwrotu wpłat dokonanych z tytułu imprezy turystycznej, bez odszkodowania lub zadośćuczynienia w tym zakresie. Zwrot składki z tytułu ubezpieczenia Kosztów rezygnacji lub przerwania wycieczki następuje w takim przypadku na zasadach zgodnych z warunkami ubezpieczenia.
X. NIEZGODNOŚCI W TRAKCIE TRWANIA IMPREZY, WEWNĘTRZNA PROCEDURA ROZPATRYWANIA SKARG PODRÓŻNYCH, REKLAMACJE
1. Podróżny ma obowiązek zawiadomić Organizatora o wszelkich niezgodnościach (niewykonaniu lub nienależytym wykonaniu umowy) stwierdzonych w trakcie realizacji imprezy turystycznej. O stwierdzeniu niezgodności Podróżny zawiadomi Organizatora niezwłocznie, w miarę możliwości w trakcie trwania imprezy, przekazując informację przedstawicielowi Organizatora lub na nr telefonu wskazany w Dowodzie/Potwierdzeniu Rezerwacji. Ciężar udowodnienia niemożliwości powiadomienia Organizatora w trakcie trwania imprezy spoczywa na Podróżnym.
2. Jeżeli którakolwiek z usług turystycznych nie jest wykonywana zgodnie z umową, Organizator usuwa niezgodność, chyba że jest to
niemożliwe albo wiąże się z kosztami, które są niewspółmiernie wysokie w stosunku do zakresu niezgodności i wartości usług turystycznych, których one dotyczą.
3. Jeżeli Organizator w czasie trwania danej imprezy nie wykonuje przewidzianych w umowie usług stanowiących istotną część imprezy,
jest obowiązany, bez obciążania Podróżnego dodatkowymi kosztami, wykonać w ramach tej imprezy odpowiednie świadczenia zastępcze. Jeżeli jakość świadczeń zastępczych jest niższa od jakości usługi określonej w programie imprezy, Organizator przyznaje Podróżnemu odpowiednie obniżenie ceny imprezy.
4. Wiadomości, reklamacje, żądania lub skargi po zakończeniu imprezy można składać w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia zakończenia imprezy na piśmie na adres siedziby Organizatora lub drogą mailową : biuro@takotravel.pl
5. Podróżny może także kierować wiadomości, reklamacje, żądania lub skargi po zakończeniu imprezy bezpośrednio do agenta turystycznego, za pośrednictwem którego dokonał rezerwacji.
6. Na złożoną wiadomość, reklamację, żądanie lub skargę Organizator udzieli Podróżnemu odpowiedzi pocztą tradycyjną na adres Podróżnego, lub drogą mailową na adres poczty elektronicznej wskazany w przesłanym formularzu (odpowiednio do sposobu przesłania wiadomości, żądania lub skargi) w terminie
30 dni od daty otrzymania zgłoszenia. Nie ma znaczenia dla ważności procedury w jakim terminie Podróżny podejmie lub odczyta odpowiedź Organizatora. Nie udzielenie przez Organizatora odpowiedzi w terminie 30 dni od daty otrzymania wiadomości, żądania bądź skargi nie oznacza uznania roszczenia Podróżnego przedstawionego w przesłanym zgłoszeniu. Organizator nie ustala terminu
udzielenia odpowiedzi na ewentualne odwołanie Podróżnego od odpowiedzi Organizatora.
7. Podróżnemu nie przysługuje odszkodowanie lub zadośćuczynienie za niezgodność w przypadku, gdy Organizator udowodni, że :
a) winę za niezgodność ponosi Podróżny;
b) winę za niezgodność ponosi osoba trzecia, niezwiązana z wykonywaniem usług turystycznych objętych umową, a niezgodności nie dało się przewidzieć lub uniknąć;
c) niezgodność została spowodowana nieuniknionymi i nadzwyczajnymi okolicznościami.
8. Organizator ogranicza odszkodowanie, jakie ma zostać wypłacone Podróżnemu do trzykrotności całkowitej ceny imprezy turystycznej, przy czym ograniczenie to nie dotyczy szkody na osobie lub szkody spowodowanej umyślnie lub w wyniku niedbalstwa.
9. O ile obowiązek taki nie wynika z bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa, Organizator nie korzysta z pozasądowych sposobów rozpatrywania skarg i dochodzenia roszczeń, w tym nie korzysta z pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich. Wykonując obowiązki nałożone przez bezwzględnie obowiązujące przepisy prawa, Organizator informuje, że podmiotem uprawnionym do prowadzenia postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, któremu podlega jest Inspekcja
Handlowa, Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Gdańsku, Delegatura w Słupsku ul. Jana Pawła II 1. Informacje dotyczące pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich za pomocą platformy utworzonej przez Komisję Europejską znajdują się pod adresem: http://ec.europa.eu/consumers/odr Platforma ODR jest interaktywną i wielojęzyczną stroną internetową służącą do
pozasądowego rozstrzygania sporów dotyczących umów zawartych poprzez stronę internetową (online).
10. Reklamacje dotyczące przelotu, opóźnień, zagubienia lub uszkodzenia bagażu w czasie przelotu podlegają przepisom: Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym podpisanej w Chicago 07.12.1944 r. (Dz.U. z 1959 r. nr 35, poz. 212 z późn. zm.), Konwencji warszawskiej z 12.10.1929 r. (Dz. U. z 1933 r., nr 8, poz. 49) z późn. zmianami, Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady nr
261/2004 z 11.02.2004 r. (o zasadach odszkodowań i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub dużego opóźnienia lotów). Podróżny ma prawo złożyć reklamację do linii lotniczej, a w przypadku wyczerpania drogi reklamacyjnej – skargę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego (www.ulc.goc.pl).
XI. OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH
1. Dane osobowe Podróżnych i Uczestników niezbędne są do realizacji umowy i przetwarzane są przez Organizatora zgodnie z następującymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych:
– ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z2016 r. poz. 922) (ustawa utraciła moc z dniem 25.05.2018 r z
wyjątkiem art. 1, art. 2, art. 3 ust. 1, art. 4-7, art. 14-22, art. 23-28, art. 31 oraz rozdziałów 4,5 i 7)
– ustawa z dnia 10.05.2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1000)
– rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku
z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.Urz.UE.L Nr 119, str. 1) – zwanego inaczej „RODO”. Organizator jest Administratorem danych osobowych Podróżnych i Uczestników.
2. W sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych należy kontaktować się z Administratorem pisemnie, za pomocą poczty tradycyjnej na adres: TOKO TRAVEL ROBERT PRUSZEK., ul. Stary Rynek 7 lok.1, 76-200 Słupsk lub drogą e-mailową pod adresem: biuro@tokotravel.pl. Wnioski zostaną rozpatrzone bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca po ich otrzymaniu.
Termin ten może ulec przedłużeniu z uwagi na skomplikowany charakter żądania lub liczbę żądań, o kolejne dwa miesiące, o czym Administrator poinformuje pisemnie lub mailowo. Do momentu realizacji wniosku może się jednak zdarzyć, że Podróżny/Uczestnik otrzyma od Administratora informacje związane z przetwarzaniem danych, o których zaniechanie został złożony wniosek.
3. Dane osobowe Podróżnych i Uczestników będą przetwarzane w celu:
a) realizacji umowy o udział w imprezie turystycznej (na podstawie art. 6 ust. o RODO);
b) marketingu własnych produktów – w przypadku wyrażenia takiej zgody przez Podróżnego (na podstawie art. 6 ust. o RODO);
c) obsługi reklamacji, zażaleń, bądź skarg dotyczących zawartej umowy (na podstawie art. 6 ust. o RODO, a w zakresie w jakim podane zostały dane fakultatywne w celu ułatwienia kontaktu na podstawie wyrażonej zgody – art. 6 ust. o RODO);
d) ewentualnego ustalenia lub dochodzenia roszczeń lub obrony przed roszczeniami – na podstawie art. 6 ust. o RODO, jako tzw. prawnie uzasadniony interes Administratora.
4. Organizator przetwarza następujące kategorie danych osobowych niezbędne do realizacji umowy: imiona i nazwiska, narodowość, adres, nr telefonu, adres e-mail, data urodzenia, pesel, dane dotyczące dokumentów tożsamości – dowodu osobistego lub paszportu, a także inne dane niezbędne w związku z realizacją pośrednictwa wizowego w przypadku zamówienia takiej usługi, bądź dane dotyczące stanu zdrowia w przypadku zamówienia specjalnych usług.
5. W celu realizacji usługi dane osobowe są przekazywane podmiotom – kontrahentom współpracującym z Administratorem, dostarczającym składowe zarezerwowanej imprezy turystycznej, takim jak: hotele, linie lotnicze, piloci, przewodnicy, firmy transportowe, lokalni kontrahenci zapewniający organizację programu zwiedzania w miejscu wakacyjnym, elektroniczne systemy
rezerwacji za pomocą których rezerwowane są poszczególne usługi. W związku z tym, dane osobowe mogą być przez Administratora przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdzie co do zasady, nie stosuje się przepisów europejskich. Oznacza to, że ochrona danych osobowych obywateli Unii Europejskiej może być niewystarczająca. W odniesieniu do części z tych państw Komisja Europejska nie stwierdziła odpowiedniego poziomu ochrony danych osobowych, jednak przekazanie danych do państwa trzeciego jest
niezbędne w celu wykonania umowy.
6. Ponadto dostęp do danych osobowych Podróżnych i Uczestników mogą mieć następujący odbiorcy danych: upoważnieni pracownicy Administratora; usługodawcy, którym w drodze umowy powierzono przetwarzanie danych osobowych na potrzeby realizacji usług świadczonych dla Administratora, w szczególności takie podmioty jak podmioty świadczące usługi IT oraz ich upoważnieni pracownicy – w zakresie niezbędnym dla prawidłowego wykonania tych usług; podmioty uprawnione do otrzymania danych osobowych
na podstawie przepisów prawa; dostawcy usług zaopatrujący Administratora w rozwiązania techniczne oraz organizacyjne, umożliwiające realizację współpracy oraz zarządzanie organizacją Administratora (w szczególności firmy kurierskie oraz pocztowe); dostawcy usług prawnych i doradczych oraz wspierających Administratora w dochodzeniu należnych roszczeń (w szczególności kancelarie prawne, podatkowe oraz firmy windykacyjne).
7. Okres przetwarzania danych osobowych Podróżnych i Uczestników do celów podanych w XI.3.a, c i d: czas realizacji umowy oraz 5 lat od daty zakończenia imprezy/usługi. Okres przetwarzania danych osobowych Podróżnych i Uczestników do celów podanych w p. XI. 3.b: do momentu wycofania zgody.
8. Każdemu Podróżnemu i Uczestnikowi przysługują następujące prawa:
a) żądania dostępu do swoich danych osobowych oraz ich sprostowania,
b) ograniczenia przetwarzania danych osobowych w sytuacji i na zasadach wskazanych w art. 18 RODO lub do ich usunięcia zgodnie z art. 17 RODO,
c) wniesienia w dowolnym momencie sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, o którym mowa w art. 21 ust. 1 RODO,
d) wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
e) wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych, o której mowa w p. XI.3.b.
9. Organizator zastrzega, że jeżeli żądania osoby, której dane dotyczą, są ewidentnie nieuzasadnione lub nadmierne, w szczególności ze względu na swój ustawiczny charakter, może pobrać opłatę na zasadach określonych w art. 12 ust. 5a RODO. Administrator zastrzega również, że może pobrać opłatę za dostarczenie kopii przetwarzanych danych zgodnie z zapisami art. 15 ust. 3 RODO.
XII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE 1. W sprawach nie uregulowanych warunkami uczestnictwa – umową, zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 24 listopada 2017 roku o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych (Dz. U. z 2017 roku Nr poz. 2361), kodeksu cywilnego oraz rozporządzeń Unii Europejskiej dotyczących konsumentów usług turystycznych.
2. Nieważność pojedynczych postanowień niniejszych warunków uczestnictwa – umowy nie narusza ważności całej umowy.
3. Do świadczeń, które nie stanowią imprezy turystycznej w rozumieniu ustawy z dnia 24 listopada 2017 roku o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, niniejsze warunki uczestnictwa mają zastosowanie w następujących punktach: p. II 1, 4 -12, 15-19, p. III, p. IV 1, 6, 7, p. VI 1, 2, 4 – 6, 8b, 9, p. VII, p. IX 1 – 4, p. XI. Do usług nieobjętych ustawą z dnia 24 listopada
2017 roku o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych nie ma